A képhez tartozó alt jellemző üres; PRV_V6T.png a fájlnév

A Volvo tervezői mérnökcsapata a kettesek sikere után kissé elkényelmesedett, hat év után ébredtek, hogy bizony kell egy új modell. A projekt NV80, majd P31 név alatt indult, lassan haladtak, a személyautós részleg csődközeli helyzetbe jutott; ekkor már ahogy mondani szokták, az éjfél előtti utolsó perceknél jártak, ezért kellő akasztófahumorral a projekt új kódneve így a 11.55 lett. Elkezdődött Göteborgban az új prototípus fejlesztés (projekt felelős Hans Gustavsson). A  projekt keretében a hetes sorozat első darabja, a felsőkategóriás 760 (1982) igazi konzervatív-szögletesre sikeredett. A globális közvéleménykutatásaik tesztalanyai megerősítették, hogy jó lesz a tervezett téglaforma. És az elmúlt évtizedek visszaigazolták őket, tényleg JÓ lett! A 760-as a hetes sorozat az egyik legsikeresebb autója lett a gyárnak, eljutott a világ összes országába. A „Trafikmagasinet” svéd autósmagazin 1982-es műsorában alaposan körbejárták és bemutatták az új 760-ast. Az igazi, nagy soros hathengeresükre (1990) még várni kellett, induláskor a francia-svéd fejlesztésű PRV V6-osát szerelték az autóba, ez került a felsőkategóriás Renaultokba, Peugeotokba, illetve a DeLoreanba is. A típuscsalád népszerűségét mutatja, hogy a legnagyobb legyártott darabszámot a 740 limuzin (650 443 db.) és a 740 kombi érte el (358 952 db.), ezek gyártása egészen 1992-ig elhúzódott(!), ekkor már javában gyártották a 960-940-est és megjelent végre a régóta várt – svéd tervezésű és gyártású – soros hathengeres moduláris motorblokk is.


A  hathengeres 760-as után következett a négyhengeres 740-es, majd jóval később jött a Bertone stúdió által rajzolt és kis sorozatban gyártott 780-as. Sok változat, forma és még több motorvariáció jelent meg a gyártás évtizedei alatt (PRV V6, 2,3 T, B27, B28/B280, B23/B230E, B230F, B230FB, B230GT B234F, B204GT), alkalmazták még a hathengeres előkamrás turbódízel erőforrást is. A 740 GLT16v-nél jelent meg a módosított B23-as motor, két felülfekvő vezérműtengely, hengerenkénti 4 szeleppel (156 LE). A kakukktojás a B204GT motorral szerelt 740-es, amit csak Svédországon kívül lehetett forgalmazni az ottani szigorúbb emissziós előírások miatt. A motor lökettérfogatát lecsökkentették két literre, két felülfekvő vezérműtengely, hengerenkénti 4 szelep, turbó és töltőlevegőhűtő biztosította a 200 lóerőt!

A B234F erőforrás (DOHC, 16 V)

A hetesek futóműve a kettesek klasszikus rendszerét vette át, hozzáigazítva az új karosszériához. Az első futómű MacPherson jellegű, stabilizátorrúddal és reakciórudakkal. A merev hátsó híd egy speciális központi merevítést kapott a jobb úttartás reményében.

Nagy előrelépést azonban a 760 GLE többlengőkaros független kerékfelfüggesztése jelentette. Ezt csak a limuzinokban alkalmazták, a 740 és 760 kombik a hagyományos, merev tengelyes felfüggesztést kapták. A fékrendszer korszerű, kétkörös, blokkolásgátló rendszerrel szerelt, elől, hátul hűtött féktárcsákkal. A hetesek egyik jellegzetessége, hogy a fogyó-kopó alkatrészek (fékrendszer, izzók, futómű) cseréje gyors és egyszerű, akár házilag is elvégezhető. A szervízintervallum megnyúlt, a költségeket csökkentették, de az autó mérete szerencsére nem csökkent. A 4,87 méteres hossz és a 2,77 méteres tengelytáv egy kényelmes és biztonságos utas- és csomagteret biztosított.


Sokan kérdezik, miért ennyire hasábszerű a hetesek kasztnija? A költségcsökkentés volt az egyik oka ennek, a másik, az utastér méreteinek tágítása. Az akkori fejlesztési lehetőségek maximális kihasználásával megalkották a sok évtizedig biztonsági etalont jelentő karosszériát. Minőségi, galvanizált lemezekből készült a kasztni, deformálódó biztonsági zónákkal, deformálódó kormányoszloppal és SRS rendszerrel.

A korrózióvédelemre kiemelten figyeltek, a karosszéria legkitettebb helyeit (küszöbök) a menetszél be- és átvezetésével folyamatosan átszellőztették. A fényezés többrétegű volt (7-8 réteg), ez a desztinációs országtól függött elsősorban.

Amerikai piacos limuzin és kombiváltozat osztott üvegű fényszórókkal

A 760-as utastere az akkori amerikai piac amerikai autóinak kissé gagyi műszerfala és színvilága mellett egy igazán korszerű, kéttónusú, megjelenésekor korát megelőző újításokat tartogatott. A vezető felé hajló műszerfal, a kesztyűben is könnyen elérhető és kezelhető kapcsolók, a kényelmes ülések és a nyakat, gerincoszlopot védő fejtámlák azóta is az autóipar standardjai. A kényelmes utastér mellett a jól kihasználható csomagtartó, a kombik jól variálható méretes szabályos sík padlóvá alakítható 182 cm hosszúságú és 2120 literes raktere utánozhatatlan.



A 760-as gyári felnikínálata sajátságos alakú, küllőket imitáló, de a kockajellegű karosszériához jól illő kerekeket kínált, ezek 15-ös méretűek voltak. Legelterjedtebb könnyűfém felnik a DRACO, HYDRA, RIGEL.


VOLVO 780 Bertone

A hetesek tervezésekor már a vezető és utasainak biztonsága volt az elsődleges szempont. Az akkori kor biztonsági fejlesztései megtalálhatók ezekben az autókban. A masszív első és hátsó túlnyúlások, az erősített első és hátsó futómű és fékrendszer, a megerősített utascella az ergonómikus, fejtámlás ülések, a hárompontos biztonsági övek, a beépíthető gyári gyerekülések és az erősített ajtók mind a biztonságot szolgálták.



A honlapon szereplő anyagok, képek a “Volvo Car Corporation”, a Veikl.com és a magyarországi Volvo tulajdonosok szellemi tulajdonát képezik!