Forrás: https://wall.alphacoders.com/

A klasszikus svéd tégla, amely formája ellenére világszerte olyan népszerűségre tett szert, amelyet talán csak a T Ford és a VW Bogár tudott beelőzni, de csak az eladott darabszámban! A megbízhatóság, a biztonság, a bevezetett innovációk tekintetében a Volvo VESC tanulmányautójának méltó utódja lett, amelyet majdnem két évtizedig gyártottak!

Forrás: volvocars.com, classicandsportscar.com


Nagy év volt 1974 a svédek életében, hisz ekkor nyerte meg az ABBA az Eurovision fesztivált Waterloo nótájukkal, a 18 éves Björn Borg bekerült a világ teniszelitjében és ebben az évben vezette be a Volvo a legnépszerűbb típuscsaládját, a 200-ast. A 140-160-asok bevezetésekor a „világ legbiztonságosabb autója” jelzőt is megkapták a szakértőktől. A kettes típuscsaládnak ezt bizony sikerült überelni, biztonságban és eladott példányszámban is! Több mint 19 évig volt gyártásban, ami a mostani, pörgős 3-4 éves modellváltások időszakában már már értelmezhetetlen. Kissé bumfordi orrára, szögletes vonalaira nem mondhatni, hogy remekbe sikerült forma, ennek ellenére mindenhol megszerették.

A kettesek formavilága sok részletet megőrzött a 140-160-astól, a VESC tanulmányautó rengeteg, biztonságot érintő újdonsága meg is jelent az új típusnál. A teljesség igénye nélkül a jellegzetes orrész, a speciális energiaelnyelő lökhárítókkal, ütközéskor a több ponton összecsukló kormánymű, gyűrődő zónák beépítése, a biztonsági üzemanyagtartály a hátsó híd előtt. A Kalmar városában 1974-ben átadott új gyárban elkezdődött a 242, a 244, a 264 és a 245 kombi gyártása (1974). A motorháztető alatt a klasszikus B20-as motor után jelenik meg a négyhengeres B21-es motor, amely már felülvezérelt volt és sok sok éven keresztül szolgált, mint egy biztos alap. A motor tartósságáról: a tesztüzemek során két B20-as erőforrást 500 órán keresztül padlógázzal(!) üzemeltettek, mindkettő kibírta! Ennél a típusnál vezette be a gyártó a Lambda szondás katalizátort (1977), ezzel vezető szerepe lett a környezet védelmében, igaz, hogy az első években csak az Egyesült Államokban alkalmazhatták, Európában még jó ideig csak az ólmozott benzint tankolhatták a tulajdonosok.


Volvo 245 GLT Estate (Forrás: AutoWeek)

A 260-as luxuskivitel a hathengeres 2.7 literes, kevésbé sikeres V6-os PRV (B27) erőforrást kapta meg. A motoroknak karburátoros (DL) és befecskendezős (GL) változatai voltak. A legnépszerűbb változat a 245-ös kombi volt, mintegy folytatta az 1950-1960-as időszak nagy népszerűségnek örvendő Duettjének sikertörténetét. A kettesek rekordeladásai hosszú időszakra stabilizálni tudták a Volvo személygépkocsi üzletágot. A 240/260-as sorozat világhíres lett robusztusságáról, megbízhatóságáról. A 240/244-esből 1974-1993 között 1 483 399 darabot gyártottak. A kombiváltozatból (245/265) összesen 1 091 541 készült!

Az USA-ban forgalmazott kétajtós 262-es Coupé kissé sutára sikerült karosszériáját Olofströmben préselték, de a Bertone cég szerelte össze. Szintén itt állították elő a 264 TE limuzint is. A 262 C teljesen egyedi volt, eredetileg 500 darabot terveztek gyártani belőle, ehhez képest 6 622 darab készült, elsősorban az amerikai piacra. Bevezetésének évében, 1977-ben a Volvo az 50 éves fennállását ünnepelte ezzel a coupéval. Beltere tele volt bőrrel, fával, a kényelmes nagyméretű ülései kevés oldaltartást adtak. Az akkori hírességek kedvence volt, kis sorozatban – összesen öt – kabrió kivitelt is készítettek belőle.

VOLVO 262 C (Forrás: Volvocars.com)

A hetes sorozat bevezetése után még évekig gyártották a ketteseket. A turbós változatok, habár kisebb számban készültek, óriási népszerűségnek örvendtek, kiemelkedő teljesítményük és megbízhatóságuk miatt. Rengeteg gyári kiegészítő kapható még mindig a kettesekhez.



A gyártó 1976-ban a ketteseknél vezette be a katalizátort, ezt hirdette aztán évtizedekig a Lambda betűjelzés több típus hűtőmaszkján. Ezzel (is) világelső volt a VOLVO.



A honlapon szereplő anyagok, képek a “Volvo Car Corporation”, a „Classicvolvoparts.co” és a magyarországi Volvo tulajdonosok szellemi tulajdonát képezik!