1991 júniusában debütál az alsóközépkategóriás fronthajtású négyesek után a középkategóriában az első fronthajtású VOLVO, a 850-es. A sikere garantált volt, a gyártás ideje alatt folyamatosan csiszolgatott a gyár az amúgy is tökéletes darabon. A limuzin után 1993-ban jelenik meg az ikonnak tekinthető kombi a jellegzetes, tetőoszlopra felkúszó hátsó lámpatestekkel (Az 1991-1997 között gyártott 850-esek darabszámának alakulása ITT tekinthető meg!). Az összes 1,2 millió legyártott 850-es a márka pozícióját jelentősen erősítette. A megnövekedett igények kielégítésére gyárak épültek Észak-Amerikában, Indonéziában és a Fülöp szigeteken. A lenti videó a 850-es születését, életciklusát foglalja össze:


A motorváltozatok alapja a hathengeres 960-asba épített, saját fejlesztésű, bevált, moduláris svéd blokk volt. A 850-esben öt henger dolgozik, hengerenként négy szeleppel.

A keresztbe helyezett motor az elsőkereket hajtja, de megjelent az AWD változat is. Sorra jelennek meg az egyre erősebb modellek, a keresztbe beépített öthengeres 170 lóerős benzinmotor után jön a turbófeltöltős 850 T 226 lóerejével (1993 Frankfurti Motorshow), majd következik a 850 T5-R, ez már 244 lóerőt tud.

A váltó manuális/automata. A Brit Túraautók Bajnokságán is indították a 850T kombit, ahol a dobozforma ellenére remekül helytállt. A turbós változatok félelmetes gyorsulásukkal még ma is megdöbbentik az autóban utazókat. A gyár mérnökei a 850-esre alapozva már 1993-ban(!) készítettek egy gázturbina-villanymotoros kettős erőforrást használó prototípust, bizonyítandó ezen erőforrások létjogosultságát. Ugyanez a gázturbina került be később az S80-as prototípusába is. További érdekességek Dani portálján!


Az autó erőforrásának lenyűgöző adatai mit sem érnének, ha nem terveztek volna egy nagyszerű futóművet és fékrendszert az autóhoz a svéd mérnökök. Az első futómű egy segédkereten, motorbölcsőn keresztül kapcsolódik a karosszériához, a vastag gumiszilentek, a stabilizátorrúd-pálcák megadják a szükséges pontos és jó úttartást az autónak.

A hátsó Delta link rendszerű futómű független kerékfelfüggesztése az egyik legnagyobb újítás volt, mert a komfort mellett egy passzív hátsókerék kormányzást is biztosított az autónak, ami nagyban megnövelte az autó úttartását, tapadását nagy sebességnél. A 960-asok bonyolult, többlengőkaros független hátsó felfüggesztése után ez sem lett egyszerűbb! A Delta-link futómű részletes bemutatása az 1995-ös gyári prospektusban található.

A fékrendszer kétkörös, hűtött tárcsafékek, ABS és TRACS integrálva. Az első féknyergek egy, két és négydugattyúsak is lehetnek, a beszállítók Ate, Girling és Bendix voltak. A hátsó féktárcsákba integrálták a kéziféket; a fékbetétek a tárcsa belső falára tapadva rögzítik az autót. A betétek, tárcsák cseréje egyszerű, otthoni körülmények között rutinfeladat a szerelésben jártasabbak körében. A sportosabb T és R változatokhoz már komolyabb hatdugattyús nyergeket, betéteket és tárcsákat szereltek.


A 850-es bemutatásakor már több könnyűfém felni szett volt választható, ezek száma folyamatosan emelkedett a gyártás évei alatt. Talán a típushoz legjobban illő felnik a COLUMBA, a CETUS és a PERSUS. A 850T-re tervezett felni a 17-es TITAN volt.


Az autó formavilága teljesen új, de a márkára addig jellemző szögletesség megmarad, még akkor is, ha az élek és szögek ennél a karosszériánál jelentősen tompultak. A Galaxy projekt eredményeképpen hosszú évek alatt jutottak el a limuzin és a kombikarosszéria végső formájához. A kiforrottságát az is jelzi, hogy a gyártás hosszú évei alatt csak nagyon óvatos ráncfelvarrások történtek. A “nagyobb” váltást jelentő, már új típusnév alatt megjelenő S/V70-eseknél is csak az autó orrán fedezhetők fel jelentősebb módosítások a hűtőmaszk, motorháztető és fényszórók, lökhárító környékén. A motor és a karosszéria azonosítóinak helyét, a VIN szám kimerítő magyarázatát egy 850 T5R rajongó oldalán lehet tanulmányozni. A biztonság terén is az akkori kor minden svéd fejlesztésű biztonsági rendszerét belerakták az autóba. ABS, TRACS, megerősített oldalsó ütközésvédelem (SIPS), speciális fejtámlás ülések oldalsó légzsákok a két első mellett. Az 1995-ös amerikai töréstesztek 64,7 km/h sebességű ütközéseinél az egyik legbiztonságosabb személygépkocsi címet is elnyerte. Gyári 850-es prospektusok az 1990-es évekből:


A 850-esek utastere a 900-asok után ismerős lehet, hisz a már bevált formák átgondolt és átdolgozott formái köszönnek vissza a műszerfalon, az ajtókon és üléseken. Az ülések jelentősen áttervezettek, az oldalütközések ellen védő SIPS rendszer teszi biztonságossá az utascellát. A kényelem és az ergonómia standardja volt a típus a maga idejében.

A típus amerikai bevezetésekor nagy sikert aratott a jól kézreálló, minden ottani igényt kielégítő műszerfal és kényelmes, jól kitalált ülések, a hátsó üléssor könnyű kezelhetősége, a hatalmas csomagtér (1580 l). A hátsó ülések 1/3-2/3 arányban dönthetőek, a középső rész a 900-asokhoz hasonlóan gyereküléssé alakítható.



 A honlapon szereplő anyagok, képek a “Volvo Car Corporation”, a Veikl.com és a magyarországi Volvo tulajdonosok szellemi tulajdonát képezik!