Honnan indult a 960-as? A gyökerek az 1980-as évek legelejéig nyúlnak vissza, ekkor kezdődött Göteborgban egy teljesen új prototípus fejlesztése (projekt felelős Hans Gustavsson). A 11.55 projekt keretében – a kettes sorozat utódjaként – a hetes sorozat első darabja, a 760-as az egyik legsikeresebb nagyautója lett a gyárnak. A hathengeres 760-as után következett a négyhengeres 740-es, majd később jött a Bertone féle 780-as. A klasszikus doboz formájú karosszéria nyert a prototípus fejlesztés során végzett fogyasztói teszteken. A rengeteg vázlatból a limuzin és a kombi változatok maradtak meg, ezek hosszított, hatajtós, nyújtott tengelytávú kis sorozatban gyártott változatai is megjelentek. A népszerű típus tovább élt a 940-960-S90/V90-esben, folyamatosan fejlesztették ezeket.

Az egyik legnagyobb darabszámban előállított, hátsókerék hajtású VOLVO a hetes és az ebből kifejlesztett kilences típuscsalád (a 2001-ig gyártott VOLVO személygépkocsik darabszámának alakulása ITT!) lett. A 740-760-as szögletes éleinek gömbölyítése, karosszériájának finomítása az új 940-960-as megjelenésével kezdődött, aztán még következett egy apró ráncfelvarrás, ennek eredménye az S90/V90.


Ahogy a csíklámpás 960-as fő méretei mutatják, ezek megegyeznek a hetesekével. Ennek ellenére egy teljesen újratervezett karosszéria formáról beszélhetünk. Ez az átalakítás a gyártás és fejlesztés hosszú évei alatt az első-hátsó futómű, az ütközőzónák korszerűsítését, a SIPS rendszer alkalmazását, a teljes beltér és a motorpaletta megújítását is jelentette. Az autó elejét, hátulját teljesen átrajzolták, a C oszlop, a tetővonal is változott, az első és hátsó szélvédők is más ívűek lettek. Az 1995-ös modellévben jelent meg a csíklámpás 960-as, amit a gyártás utolsó két évében átneveztek S/V90-re.


A magas eladási darabszámok miatt a fronthajtású 850-es bevezetése után is gyártásban maradt a típus, egészen 1998-ig. A saját fejlesztésű, teljes egészében alumíniumból készült moduláris hathengeres motor öthengeres változatát kapta meg a 850-es is, de később az S/V70, S/V40-esek is ezt kapták, sőt itt a négyes Volvókkal ellentétes folyamat zajlott le: a franciák átvették és a nagy Renault-jaikba építették be a svéd tervezésű erőforrást.


Az 1990-ben megjelent 960-asok erőforrása a B6304F kódjel alatt futott. A kódszámok jelentése: Benzinüzem, 6 henger, 3 literes űrtartalom, hengerenkénti 4 szelep (később megjelent a 2.5 literes, takarékosabb változat). A blokk teljes egészéből könnyűfémből készült (182 kg). A maga 204 LE-s teljesítményével bőven elégséges volt az 1,6 tonnás autó rugalmas gyorsításához. A motor a maximális 276 kN nyomatékát 4300/min fordulatnál éri el.

Kiegyensúlyozott, sima, remegés nélküli járása a sorhatos motorok iskolapéldája. A legoptimálisabb járásúak a hat hengeres soros motorok, nem szükséges kiegyensúlyozó tengely, nincs bólogató, rángató blokk, mint az öthengeresnél, egyszerűbb a felépítése, mint a V6-os, vagy boxermotor, a leömlőkhöz közel beépíthető a katalizátor, nem kell duplázni a leömlőket és katalizátorokat, a befecskendező rendszer és a többi periférikus egység jól elhelyezhető, könnyen hozzáférhető. Egyedüli hátrányként a motor nagyobb helyigényét említik, de ez egy Volvo motortérnél nem okozott sosem gondot. A motor mellé társított automata váltó japán gyökerekkel bír, négyfokozatú AISIN AW40. A három utazási mód gombnyomással kapcsolható: a gazdaságos (Economy), Sport és a téli autózásra hangolt (Winter) utazási módok. A 2,5 literes 960-asokat hagyományos manuális ötfokozatú váltóval szerelték.



Az autó futóműve is teljesen áttervezett, a hátsó független kerékfelfüggesztésnek (Multilink) két generációja van, az első még spirálrugós, a másodikba kompozit laprugót építettek be keresztbe; a kombik „nivomatos” lengéscsillapítóval szereltek, tartják a beállított hasmagasságot. A kerekek mindegyike tárcsafékkel szerelt (ABS, TRACS), a kézifék a tárcsafékbe szerelt dobfékekre hat.


Nagyításhoz KATT a képre!

A 900-as sorozat elektromos rendszere már jóval bonyolultabbra sikerült a hetesekéhez képest. Az autó fékrendszere számítógép vezérelt ABS és TRACS rendszereket kapott. A 960-asok 1992-től megkapták azokat a passzív és aktív biztonsági fejlesztéseket, amelyekkel az akkor debütáló 850-est felszerelték. A két légzsák oldallégzsákokkal, automata övfeszítőkkel is kiegészült, a SIPS rendszer része lett az autónak.

A motor és az automata váltó működését két Bosch (Motronic és ECU) egység hangolja össze és vezérli. A motorvezérlő számítógép végzi az üzemanyag befecskendezés, gyújtás folyamatait, irányítja az AC rendszert, a két sebességfokozattal rendelkező hűtőventillátor ki-bekapcsolását is ez végzi. Hibakód kiolvasóval is felszerelték a típust, először a kivillogtatóssal szerelték, később az OBDC csatoló került az utastérbe. Ennek az eléggé összetett, szenzorokkal bonyolított rendszernek a bemutatásáról szól a lenti gyári bemutató videó.


Az 1990-1995 közötti időszakban kétféle utastér/beltér és műszerfal egységgel szerelték a 960-asokat. Volt egyszínű, kéttónusú műszerfal, bőr, plüss és szövetborítású ülések. A hátsó üléssor is rendelkezik három darab, hárompontos biztonsági övvel, lehajtható, gyereküléssé is alakítható könyöktámasszal. Az 1994-ben megjelenő 1995-ös modellben egy teljesen újratervezett, harmonikus beltérrel jelenik meg a 960-as. A majdnem meredek, elegáns műszerfal Volvo védjegy lett, a 850-esre tervezték, ezt a ráncfelvarrott 960-as is megkapta. A kormány elegáns bőrborítású, vagy bőr/fa kombináció. A rádió/hifi/CD lejátszó-tár fejegységből több gyári változat készült, az egyéb gyári kiegészítők hosszú listájából lehetett ezeket rendelni. Alapból nyolc beépített hangszórót tartalmaz a rendszer. Az audio rész több lépcsőben rendelhető, fejleszthető volt: erősítő, mélynyomós nagyobb hangszórók, csomagtérbe épített CD tár.


A kilencesek gyári könnyűfém felnijeinek sorozata egy gondos mérnöki tervezés eredménye, kiforrott és ugyanakkor kortalan eleganciát biztosítanak a VOLVO akkori zászlóshajójának. Az 1994-es váltásig a 15-ös méret után jöttek az akkor még merészen nagynak tartott 16-os és 17-es felniméretek (Mercurius, Saturnus, Titan, Uranus, Aquila).

A LYNX (15-ös) és a TITAN (17-es) gyári könnyűfém felnik a 960-asokon

Az 1990-es évek VOLVO személygépkocsi gyártásának akkori, közlekedésbiztonságot növelő passzív és aktív rendszerek mindegyike beépítésre került a kilencesekbe. Az autó karosszériájába a kritikus terheléseknek kitett részekben nagy szilárdságú, speciális acélidomok kerültek behelyezésre, a körkörös utasvédelem, a SIPS rendszer, az állítható kormány, a frontális ütközéskor összecsukló biztonsági kormányoszlop, a két első és a két oldalsó légzsák, az övfeszítők, a hárompontos biztonsági övek, a biztonsági gyerekülés, a programozottan roncsolódó első és hátsó traktus és az ajtókba épített acélcsövek védik az utascellát. Az ABS-t, TRACS-ot tartalmazó fékrendszer, a nagy menetbiztonságot adó első és hátsó független kerékfelfüggesztés, az 10 méter alatti fordulókör, a fényszóró mosó és törlőlapátok, az „ostorcsapás” jelenség ellen védő speciális fejtámlák, a tempomat mind a stresszmentes, biztonságos vezetést és utazást szolgálja.


960 „Csináld magad!” DIY



A honlapon szereplő anyagok, képek a “Volvo Car Corporation”, a Veikl.com és a magyarországi Volvo tulajdonosok szellemi tulajdonát képezik!